V kONFERENCJA EDUKACYJNA

INNOWACJE W EDUKACJI

Łańcut 2023

INNOWACJE W EDUKACJI - KONFERENCJA EDUKACYJNA

Program

DZIEŃ 1 - LEKCJE POKAZOWE

Lekcje dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z województwa podkarpackiego

30 listopada 2023

 

Gospodarz: Marek Kondziołka

Zastępca Dyrektora Wydziału Rozwoju i Wsparcia Edukacji w Kuratorium Oświaty w Rzeszowie

 

Zajęcia odbywają się w budynku Szkoły Podstawowej nr 2 w Łańcucie:

9:00 – 9:30  –  Rejestracja uczestników konkursu szachowego

9:30 – 9:55  –  Rejestracja uczestników lekcji pokazowych

9:30 – 13:30 – Konkurs szachowy – duża sala gimnastyczna

10:00 – 13:15 – Lekcje pokazowe (pierwsze piętro szkoły podstawowej)

Harmonogram lekcji pokazowych z podziałem na sale:

Sala A (pierwsze piętro):   prowadzący: Adrian Komorowski, Aleksander Miś

  • 10:00 – 11:30 – SkriController – miejskie konstrukcje – Szkoła Podstawowa nr 5 w Ropczycach – klasa 7
  • 11:45 – 13:15 –  SkriController – miejskie konstrukcje – Szkoła Podstawowa nr 16 w Rzeszowie – klasa 8

 

Sala B (pierwsze piętro):   prowadzący: Krzysztof Kaszuba

  • 10:00 – 11:30 – Jak zaSTEAMulować naszych nauczycieli? – Szkoła Podstawowa nr 5 w Ropczycach – klasa 3
  • 11:45 – 13:15 – Jak zaSTEAMulować naszych nauczycieli? – Szkoła Podstawowa nr 29 w Rzeszowie – klasa 6

 

Sala C (pierwsze piętro):   prowadzący: Ida Pfeiffer

  • 10:00 – 11:30 – Wyścigi robotów – Szkoła Podstawowa w Buszkowicach – klasa 4
  • 11:45 – 13:15 – Wyścigi robotów – Szkoła Podstawowa nr 5 w Ropczycach – klasa 3

 

Sala D (pierwsze piętro):   prowadzący:  Angelika Ochendowska, Weronika Rutkowska

  • 10:00 – 11:30 – Jak tworzyć edukacyjne przestrzenie 3D w Tinkercadzie? – Szkoła Podstawowa nr 16 w Rzeszowie – klasa 8
  • 11:45 – 13:15 –  Jak tworzyć edukacyjne przestrzenie 3D w Tinkercadzie? – Szkoła Podstawowa nr 5 w Ropczycach – klasa 7

 

Sala E (pierwsze piętro):   prowadzący: Izabela Siewniak

  • 10:00 – 11:30 – Czy na pewno jestem bezpieczny w sieci? – Szkoła Podstawowa nr 30 w Rzeszowie – klasa 4
  • 11:45 – 13:15 – Czy na pewno jestem bezpieczny w sieci? – Szkoła Podstawowa w Buszkowicach – klasa 4

 

Sala F (pierwsze piętro):   prowadzący:   Rafał Kochański

  • 10:00 – 11:30 – Programuj Agenta i buduj modele 3D z Minecraft Education – Szkoła Podstawowa nr 29 w Rzeszowie – klasa 6
  • 11:45 – 13:15 – Programuj Agenta i buduj modele 3D z Minecraft Education – Szkoła Podstawowa nr 30 w Rzeszowie – klasa 4
 
Wykłady dla uczniów szkół ponadpodstawowych (Aula MDK Łańcut): kliknij i zarejestruj swoją klasę na wykłady
 
11:00-11:40 – Sztuczna inteligencja – jak komputer rozpoznaje obrazy dr inż. Marcin Kowalik
11:40-12:20 – Tomograf komputerowy – jak to działa? dr Sławomir Wolski
12:20-12:50 – Jak działają sieci neuronowe? Aldona Świrad
12:50-13:20 – AI od strony hardware’owej Jakub Kryczka
 
13:30 – Aula Miejskiego Ośrodka Kultury – wykład dla dzieci
14:00 – rozdanie nagród
 

Podczas całego dnia uczniowie będą mogli dodatkowo skorzystać z następujących atrakcji:

  • Symulator lotu samolotem F35 – kształtem przypomina kokpit prawdziwego samolotu. Program komputerowy symuluje zachowanie statku powietrznego w różnych fazach lotu. Użytkownik ma szanse wcielić się w rolę pilota F35, poznając sterowanie oraz budowę samolotu.

  • Fizyka jest wszędzie – wyjaśnienie zjawiska przewodnictwa kostnego. Przewodnictwo kostne to niezwykłe zjawisko fizyczne, które jest wykorzystywane w medycynie, między innymi przy budowaniu aparatów słuchowych.

  • Alfabet Morse’a – eksponat pozwala użytkownikowi na wpisanie wybranych słów przy pomocy klucza telegraficznego oraz na sprawdzenie poprawności wykonanych znaków na ekranie monitora. Użytkownik po przeciwnej stronie ma za zadanie rozszyfrowanie przesyłanego słowa.

  • Modele samolotów przygotowane przez Koło Naukowe EUROAVIA

 

DZIEŃ 2 - WYKŁADY I WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI

Warsztaty dla dyrektorów oraz nauczycieli szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z województwa podkarpackiego

1 grudnia 2023

 

Gospodarz: Marek Kondziołka

Zastępca Dyrektora Wydziału Rozwoju i Wsparcia Edukacji w Kuratorium Oświaty w Rzeszowie

 

Wykłady odbywają się w Auli Miejskiego Ośrodka Kultury w Łańcucie

 

9.00 – 9.30 – Rejestracja uczestników konferencji

9.30 – 9.45 – Inauguracja konferencji

9.45 – 10.00 – Wystąpienia gości

10.00 – 10.40 – „ChatGPT i jego możliwości – jak wykorzystać AI do pracy na poszczególnych przedmiotach i rozwoju kreatywności uczniów” Łukasz Gierek

10.40 – 11.10 – „Jak STEAM pracować na lekcji (nie)informatyki – czyli gdzie jest w szkole miejsce na …Lab?” Krzysztof Kaszuba

11.10 – 11.40 – „Rola Mobilnych Laboratoriów STEAM w rozwoju innowacji” (wykład w języku angielskim) – Robert Widger

11.40 – 12.00 –  „Wykorzystanie innowacji technologicznych we współczesnych szkołach: zalety i możliwe zagrożenia”  Viktor Bohdanow

12.00 – 12.30 – Przerwa kawowa

12.30 – 13.00 – „Druk 3D gwarancją sukcesu w edukacji”  Artur Tutka

13.00 – 13.30 – „Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje storytelling w edukacji” Agnieszka Halicka

13.30 – 14.00 – „Etyczne aspekty wykorzystania sztucznej inteligencji” dr Aleksandra Kondrat

14.00 – 14.15 – Przerwa kawowa

14.15 – 14.40 – „Jak pokolorować szkołę”  Jakub Tylman

14.40 – 15.10 – „W krainie szyfrów, czyli krótka historia kryptologii”  dr Małgorzata Wołowiec-Musiał

15.10 – 15.40 – „Praca projektowa z wykorzystaniem sprzętów zakupionych w ramach programu Laboratoria Przyszłości” Marek Grzywna

16.00 – 16.15 – Rozstrzygnięcie konkursu „Szkolny Lider Innowacji”

16.15 – 16.30 –  Podsumowanie i zakończenie konferencji

 

INFORMACJA:

Podczas części plenarnej odbędą się dwa wykłady w języku angielskim. Tłumaczenie wykładu odbywać się będzie poprzez streaming na stronie internetowej strefainnowacji.edu.pl.

Do odsłuchu tłumaczenia potrzebny będzie telefon z dostępem do internetu oraz własne słuchawki. Słuchawki również można będzie zakupić podczas rejestracji w cenie 5 zł sztuka.

Plan sesji warsztatowych z podziałem na sale:

Warsztaty odbywają się w budynku Biblioteki Miejskiej w Łańcucie (obok budynku MOK)

 

Sala A (drugie piętro)

Godzina: 12.45 – 14.00

Temat warsztatu: Robotyka w szkole podstawowej z wykorzystaniem języka Python i zestawów Lego Mindstorms EV3

 Prowadzący: Maciej Polański

Drogi Nauczycielu!

Zapewne wiesz już jak wykorzystywać roboty w edukacji. Twoi uczniowie potrafią zbudować i zaprogramować robota. Ale czy potrafisz wykorzystać roboty Lego Mindstorms EV3 w nauce języka Python? Na warsztatach, podczas Strefy Innowacji, dowiesz się:

  • jak skonfigurować kostkę EV3 do pracy z językiem Python,
  • w jakim środowisku najlepiej pisać i przesyłać do robota programy,
  • gdzie szukać informacji o bibliotekach Pythona dla robotów Lego Mindstorms EV3,
  • w jaki sposób korzystać z bibliotek Pythona dla EV3,
  • czego potrzebują Twoi uczniowie aby wziąć udział w konkursie budowy i programowania robotów GG Robot.

 

Godzina: 14.15 – 15.30

Temat warsztatu: Robotyka w szkole podstawowej z wykorzystaniem języka Python i zestawów Lego Mindstorms EV3

 Prowadzący: Maciej Polański

Drogi Nauczycielu!

Zapewne wiesz już jak wykorzystywać roboty w edukacji. Twoi uczniowie potrafią zbudować i zaprogramować robota. Ale czy potrafisz wykorzystać roboty Lego Mindstorms EV3 w nauce języka Python? Na warsztatach, podczas Strefy Innowacji, dowiesz się:

  • jak skonfigurować kostkę EV3 do pracy z językiem Python,
  • w jakim środowisku najlepiej pisać i przesyłać do robota programy,
  • gdzie szukać informacji o bibliotekach Pythona dla robotów Lego Mindstorms EV3,
  • w jaki sposób korzystać z bibliotek Pythona dla EV3,
  • czego potrzebują Twoi uczniowie aby wziąć udział w konkursie budowy i programowania robotów GG Robot.


Sala B (drugie piętro)

Godzina: 12.45 – 13.45

Temat warsztatu: Jak zachęcić uczniów do świata przedmiotów ścisłych XXI w. Odkryj nowoczesne technologie na warsztatach.

Prowadzący: Albert Fajge

Szanowni Dyrektorzy, Nauczyciele,

Zapraszamy Państwa na wyjątkowe warsztaty, które przeniosą uczniów w fascynujący świat nauki i technologii.

Czy kiedykolwiek zastanawialiście się, co dzieje się z połykanym pokarmem, przez jaką drogę przechodzi, a może chcielibyście zobaczyć trzustkę z każdej strony? Albo czy wiecie, jak powstaje prąd w elektrowni wodnej, na przykład nad Soliną? Gdzie jest ukryta turbina, i jak można ją zobaczyć z bliska? A może marzyliście o przeprowadzeniu eksperymentów chemicznych bez potrzeby posiadania specjalistycznego sprzętu?

Weźcie udział w naszych warsztatach, a poznacie odpowiedzi na te pytania i wiele więcej! Odkryjcie świat nauki w interaktywny sposób, przetestujcie innowacyjne oprogramowanie Roqed, które rewolucjonizuje nauczanie biologii, chemii i fizyki w szkołach podstawowych i średnich. Doświadczajcie interaktywnych lekcji, przeprowadzania eksperymentów chemicznych oraz prezentacji zjawisk fizycznych. Dzięki zaawansowanym modelom 3D i unikalnym funkcjom oprogramowania Roqed, będziecie mogli nie tylko pokazywać modele z zewnątrz, ale także rozkładać je, umożliwiając uczniom zobaczenie struktury od środka. Warto dodać, że w procesie nauki wspomaga Was lektor, który w języku polskim, a także innych językach, przybliża najistotniejsze aspekty i treści lekcji.

To innowacyjne podejście do nauczania przyczyni się do głębszego zrozumienia przedmiotów przez uczniów, jednocześnie rozbudzając ich ciekawość i przede wszystkim angażując ich aktywnie.

Zapraszamy na warsztaty pełne inspiracji i uśmiechu, które zmienią sposób, w jaki myślicie o nauczaniu przedmiotów ścisłych.
Liczymy na Państwa udział i gotowość do wspólnej podróży w świat innowacyjnej edukacji.

Godzina: 14.00 – 15.25

Temat warsztatu: SkriController – miejskie konstrukcje

Prowadzący: Aleksander Miś i Adrian Komorowski

Podczas warsztatu własnoręcznie stworzycie urządzenia – szlabany, sygnalizacje świetlne, które zapewniają bezpieczeństwo w mieście. Użyjecie do tego zestawu klocków konstrukcyjnych oraz zestawu elektronicznego SkriController Basic!

 

Sala C (pierwsze piętro)

Godzina: 12.45 – 14.00

Temat warsztatu: Monitor interaktywny okiem nauczyciela szkoły podstawowej

 

Godzina: 14.15 – 15.30

Temat warsztatu: Sztuczna inteligencja w Canvie

Prowadząca: Izabela Siewniak

W trakcie mojego warsztatu postaram się Państwa zachęcić do wykorzystania Sztucznej Inteligencji na różnych zajęciach. Począwszy od nauczycieli przedszkola, edukacji wczesnoszkolnej do nauczycieli przedmiotów klas 4-8. W swojej pracy zawsze towarzyszy mi cytat od pierwszego dnia pracy ten sam: “Wybierz pracę, którą kochasz i nie przepracujesz ani jednego więcej w Twoim życiu”.

Zaproszę Państwa na warsztat w trakcie którego sprawdzimy zakres sztucznej inteligencji w Canvie. Pomogę wybrać odpowiedni plan dla państwa na tej platformie. Oprócz magii jaką oferuje sztuczna inteligencja w Canvie pokażę jej moc na monitorze interaktywnym Promethean, co w efekcie stworzy efekt “WOW” wśród państwa i waszych uczniów podczas zajęć. Najwięcej zapamiętujemy poprzez działanie, więc będą Państwo mieli możliwość tworzyć własną prezentację i jednocześnie sprawdzać wszystko na swoich urządzeniach mobilnych i cyfrowych (laptop, tablet, smartfon). Przechodząc po kolei wszystkie narzędzia pokażę Państwu jaką możliwość daje w tym zakresie Canva. Sprawdzimy wspólnie czy sztuczna inteligencja generuje to samo dla każdego użytkownika, czy jest dopasowywana indywidualnie. Stworzymy wspólnie projekt zawierający niezbędne elementy, ale wykorzystując tylko narzędzia sztucznej inteligencji. Zapewniam Państwu dobry warsztat, po którym wychodząc powiecie: To najlepiej spędzona godzina!

Zapraszam!

 

 

Sala D (pierwsze piętro)

Godzina: 12.30 – 13.50

Temat warsztatu: Wykorzystanie drukarki 3d w praktyce, czyli co zrobić, by nie kurzyła się w kącie

Prowadzący: Adrian Komorowski

Praktyczny warsztat z obsługi drukarki 3d – pracujemy na modelu Zortrax m200PLUS
 

Godzina: 14.00 – 15.20

Temat warsztatu: Wykorzystanie drukarki 3d w praktyce, czyli co zrobić, by nie kurzyła się w kącie

Prowadzący: Ida Pfeiffer

Praktyczny warsztat z obsługi drukarki 3d – pracujemy na modelu Zortrax m200PLUS w oparciu o ekosystem Skriware

 

 

Sala E (pierwsze piętro)

Godzina: 12.45 – 14.00

Temat warsztatu:  Cyberbezpieczna Szkoła: Warsztaty Praktycznego Zarządzania Bezpieczeństwem Użytkowników w Sieci

Prowadzący: Wiktor Chmielarczyk

Zapraszamy na warsztaty 'Cyberbezpieczna Szkoła”, gdzie praktycznie nauczysz się monitorować i analizować ruch użytkowników w sieci. Omówimy największe zagrożenia, które nie tylko dotyczą organizacji, ale również mogą osobiście zaszkodzić uczniom czy ich rodzicom. Podczas warsztatów dowiesz się, jak skutecznie chronić swoją szkołę i uczniów, zdobędziesz wiedzę na temat cyberbezpieczeństwa i zobaczysz, jak teorię można zastosować w praktyce. Każdy uczestnik będzie miał okazję aktywnie przetestować rozwiązanie monitorujące ruch użytkowników. Dołącz i podnieś poziom bezpieczeństwa w swojej szkole!

 

 

Godzina: 14.15 – 15.30

Temat warsztatu: Jak zaSTEAMulować naszych uczniów?

Prowadzący: Krzysztof Kaszuba

Realizując STEAM-ową lekcję z elementami sztucznej inteligencji (tą samą, ale nie taką samą– jak uczniowie dzień wcześniej) popatrzymy na edukację STEAM z perspektywyorganizacyjnej i programowej. Zastanowimy się nad wyzwaniami związanymi z integracją różnych dziedzin,dostosowaniem programów nauczania, a także koniecznością zdobycia nowych umiejętnościi wiedzy, aby skutecznie nauczać w paradygmacie STEAM. Poszukamy sposobu nasprawiedliwą ocenę osiągnieć „uczniów” w STEAM-owym projekcie, gdzie najważniejsząwartością jest proces twórczy i eksperymentacja, a nie…

 

Sala F (pierwsze piętro)

Godzina: 13.00 – 14.25

Temat warsztatu: „Nowy wymiar edukacji w Twojej szkole – wirtualne laboratorium wieloprzedmiotowe.”

Prowadzący:

Podczas warsztatów porozmawiamy o tym, jak wprowadzić nowy wymiar edukacji i jakie rozwiązania stosować, aby zainteresować lekcją uczniów, którzy ostatnie dwa lata spędzili przed ekranem swoich komputerów, zatapiając się w świecie Internetu.  

Zaprezentujemy system Class VR, czyli nowatorskie podejście do nauczania interdyscyplinarnego
z wykorzystaniem wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości-system, który umożliwi zmianę każdej klasy w laboratorium przyszłości.  

Uczestnik warsztatów będzie miał okazję zobaczyć jak bez opuszczania sali przejść po dnie oceanu, wybrać się na jedną z planet układu słonecznego czy stanąć oko w oko z rekinem.  

Ponadto, uczestnicy warsztatu metodycznego dowiedzą się, jak m.in.:

  • wykorzystywać nieograniczone zasoby portalu użytkowników ClassVR
  • wspomagać system tradycyjnego nauczania i w jakim momencie lekcji to zrobić
  • powinna wyglądać współpraca między uczniami korzystającymi z urządzeń ClassVR
  • wyznaczać zadania dla uczniów korzystających z systemu.

System został zaprojektowany tak, aby w pełni zaangażować zarówno uczniów, jak i nauczycieli oraz uczynić nauczanie kreatywnym i ekscytującym. Możliwości systemu ClassVR to, m.in.:

  • wizualizacje miejsc w trybie 360°
  • trójwymiarowe obiekty i złożone struktury
  • treści edukacyjne zlokalizowane na portalu dla nauczycieli

Wszystkie wyświetlane treści są sekwencjonowanie jednocześnie i przekazywane z komputera nauczyciela na okulary VR wykorzystywane przez uczniów. Każdy uczeń jest dokładnie w tym samym punkcie lekcji.  Umożliwia to nauczycielowi pełną kontrolę nad realizowanymi zadaniami i powoduje, że uczniowie z zaangażowaniem koncentrują się na każdym zadaniu. ClassVR został zaprojektowany dla uczniów w każdym wieku. Jest to mocne wsparcie nauczania takich przedmiotów jak: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, matematyka, sztuka, muzyka, religia, a także projektowanie, technologia i sztuka przemysłowa, umiejętność czytania i pisania, nauka języków, edukacja społeczna i obywatelska czy sztuki sceniczne. Pokażemy, jak System ClassVR przenosi nauczycieli i uczniów w nowy wymiar edukacji.

Sala G (parter)

Godzina: 12.40 – 14.00

Temat warsztatu: Jak tworzyć edukacyjne przestrzenie 3D w Tinkercadzie?

Prowadzące: Ida Pfeiffer, Angelika Ochendowska

Na warsztatach pokażemy jak korzystać z przestrzeni 3D –  projektów stworzonych w narzędziu do modelowania 3D, w którym wykorzystujemy różne obiekty do przedstawienia pewnego zagadnienia. W ramach spotkania pokażemy jak krok po kroku przygotować taki projekt. Co istotne, przestrzenie mogą być tworzone zarówno przez nauczycieli, jak i samych uczniów oraz wielokrotnie wykorzystywane na różnych przedmiotach szkolnych!

Godzina: 14.15 – 15.00

Temat warsztatu:  Czas na nowe otwarcie! Jak projektować aktywności, aby rozwijać kreatywność i kompetencje miękkie?

Prowadząca: Ida Pfeiffer, Weronika Rutkowska

Podczas warsztatu przekonamy się na własnej skórze, jak sposób przedstawienia zadania może wpływać na efekty pracy i rozwijane kompetencje uczestników. Wspólnie zastanowimy się nad metodami “otwierania” zadań (i głów uczniów ;)) oraz prostymi sposobami na prowadzenie zajęć, które oprócz poziomu wiedzy przedmiotowej podnoszą też kreatywność i kompetencje miękkie uczniów.

 

 

Masz Pytania?

Skontaktuj się z nami jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwości udziału w Kongresie