IV kONFERENCJA EDUKACYJNA

21-22 listopad 2022 roku

Rzeszów

INNOWACJE W EDUKACJI - KONFERENCJA EDUKACYJNA

Ostateczny harmonogram lekcji oraz warsztatów będzie ogłoszony po zamknięciu rejestracji i będzie on dostosowany do ilości zarejestrowanych uczestników

Program

DZIEŃ 1 - LEKCJE POKAZOWE

Lekcje dla uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych z województwa podkarpackiego

21 listopad 2022

 

Gospodarz: Marek Kondziołka

Zastępca Dyrektora Wydziału Rozwoju i Wsparcia Edukacji w Kuratorium Oświaty w Rzeszowie

 

Zajęcia odbywają się w budynku Instytutu Teologiczno-Pastoralnego im. św. Józefa S. Pelczara w Rzeszowie, ul. Witolda 11A

Sala A (pierwsze piętro):   prowadzący: Andrzej Pietrzyk

  • 9:30 – 10:30 – „Stacja kosmiczna Promethean” – lekcja matematyki dla klasy 8 – w lekcji uczestniczyć będzie klasa 8 z Publicznej Szkoły Podstawowej w Krzątce
  • 10:40 – 11:40 –  „Stacja kosmiczna Promethean” – lekcja matematyki dla klasy 8 – w lekcji uczestniczyć będzie klasa 8 z Zespołu Szkół w Wólce Podleśnej
  • 11:50 – 12:50 – „Stacja kosmiczna Promethean” – lekcja matematyki dla klasy 8 – w lekcji uczestniczyć będzie klasa 8 ze Szkoły Podstawowej nr 1 im. ks. Franciszka Blachnickiego w Jodłowej

 

Sala B (pierwsze piętro):   prowadząca: Magdalena Sobczak

  • 10:00 – 11:15 – Misja na Marsa (klasa 3) – w lekcji uczestniczyć będzie klasa 3 ze Szkoły Podstawowej nr 6 im. Ks. Piotra Skargi w Jarosławiu
  • 11:30 – 12:45 – Misja na Marsa (klasa 3) – w lekcji uczestniczyć będzie klasa 2 ze Szkoły Podstawowej Nr 5 im. Seweryna Udzieli w Ropczycach

 

Sala C (pierwsze piętro):   prowadzący: Michał Ślaski

  • 10:30 – 11:25 – Tworzenie stron z Google Sites (klasy 4-6) – w lekcji uczestniczyć będzie klasa 6 ze Szkoły Podstawowej nr 6 im. Ks. Piotra Skargi w Jarosławiu
  • 11:30 – 12:25 – Tworzenie stron z Google Sites (klasy 4-6) w lekcji uczestniczyć będzie klasa ze Szkoły Podstawowej Nr 5 im. Seweryna Udzieli w Ropczycach
  • 12:30 – 13:25 – Tworzenie aplikacji mobilnych z Google AppSheet (klasy 7-8)  – w lekcji uczestniczyć będzie klasa ze Szkoły Podstawowej im. Biskupa Jana Ozgi w Woli Raniżowskiej

 

Sala D (pierwsze piętro):   prowadząca:  Izabela Siewniak

  • 9:30 – 10:20 – Kolejność wykonywania działań z Harrym Potterem (klasa 3 szkoły podstawowej) – w lekcji uczestniczyć będzie klasa 3 z Publicznej Szkoły Podstawowej w Krzątce
  • 10:30 – 11:30 –  Kolejność wykonywania działań z Harrym Potterem (klasa 3 szkoły podstawowej) – w lekcji uczestniczyć będzie klasa 3 ze Szkoły Podstawowej nr 11 w Rzeszowie
  • 11:40 – 12:40 – Warsztaty robotyczne z wykorzystaniem programowania w praktyce (klasa 4-6 szkoły podstawowej) – w lekcji uczestniczyć będzie klasa  ze Szkoły Podstawowej nr 4 im. Stefana Żeromskiego w Jarosławiu

 

Sala E (pierwsze piętro):   prowadzący: Patryk Kryla

  • 9:45 – 10:30 – Wirtualne laboratorium wieloprzedmiotowe  – w lekcji uczestniczyć będzie klasa ze Szkoły Podstawowej nr 1 w Rzeszowie
  • 10:35 – 11:20 – Wirtualne laboratorium wieloprzedmiotowe – w lekcji uczestniczyć będą uczniowie ze Szkoły Podstawowej im. gen. Ignacego Kruszewskiego w Gogołowie
  • 11:25 – 12:10 – Wirtualne laboratorium wieloprzedmiotowe – w lekcji uczestniczyć będzie klasa z Zespołu Szkół przy Klinicznym Szpitalu Wojewódzkim Nr 2 im. Św. Jadwigi Królowej w Rzeszowie
  • 12:15 – 13:00 – Wirtualne laboratorium wieloprzedmiotowe – w lekcji uczestniczyć będzie klasa 6 z Zespół Szkół w Budach Głogowskich

 

Sala F (pierwsze piętro):   prowadzący: Maciej Polański  

  • 9:30 – 10:30 – Roboty w uścisku Pythona – wykorzystanie języka Python do programowania robotów opartych na systemie Lego Mindstorms EV3 – w lekcji uczestniczyć będzie klasa 7 ze Szkoły Podstawowej im. ks. Czesława Przystasia w Lutoryżu

 

  • 10:35 – 11:35 – Roboty w uścisku Pythona – wykorzystanie języka Python do programowania robotów opartych na systemie Lego Mindstorms EV3 – Szkoła Podstawowa im. Orląt Lwowskich w Zabratówce

 

  • 11.40 – 12.40 – Roboty w uścisku Pythona – wykorzystanie języka Python do programowania robotów opartych na systemie Lego Mindstorms EV3 – w lekcji uczestniczyć będzie klasa 7 z Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Jasionce
 

Sala G (pierwsze piętro):   prowadzący: dr Krzysztof Piejko,  dr inż. Łukasz Przeszłowski 

  • 10:00 – 11:00 – Druk 3D w przemyśle, wzornictwie i edukacji.  (szkoły ponadpodstawowe) – w lekcji uczestniczyć będzie klasa 4TPF z Zespół Szkół Nr 3 im. Króla Jana III Sobieskiego
  • 11:15 – 12:15 – Co się dzieje w nieskończoności? (szkoły ponadpodstawowe)   – w lekcji uczestniczyć będzie klasa z Zespołu Szkół Elektronicznych w Rzeszowie
 
 

Podczas całego dnia uczniowie będą mogli dodatkowo skorzystać z następujących atrakcji:

  • Symulator lotu samolotem F35 – kształtem przypomina kokpit prawdziwego samolotu. Program komputerowy symuluje zachowanie statku powietrznego w różnych fazach lotu. Użytkownik ma szanse wcielić się w rolę pilota F35, poznając sterowanie oraz budowę samolotu.

  • Fizyka jest wszędzie – wyjaśnienie zjawiska przewodnictwa kostnego. Przewodnictwo kostne to niezwykłe zjawisko fizyczne, które jest wykorzystywane w medycynie, między innymi przy budowaniu aparatów słuchowych.

  • Alfabet Morse’a – eksponat pozwala użytkownikowi na wpisanie wybranych słów przy pomocy klucza telegraficznego oraz na sprawdzenie poprawności wykonanych znaków na ekranie monitora. Użytkownik po przeciwnej stronie ma za zadanie rozszyfrowanie przesyłanego słowa.

  • Modele samolotów przygotowane przez Koło Naukowe EUROAVIA

  • Bolid – stanowisko Koła Naukowego Racing Team

  • Łazik Marsjański – Koło Naukowe Legendary Rover Team

  • Rakiety kosmiczne – Koło Naukowe Kosmonautyki

 

DZIEŃ 2 - WYKŁADY I WARSZTATY DLA NAUCZYCIELI

Warsztaty dla dyrektorów oraz nauczycieli szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych z województwa podkarpackiego

22 listopad 2022

 

Gospodarz: Marek Kondziołka

Zastępca Dyrektora Wydziału Rozwoju i Wsparcia Edukacji w Kuratorium Oświaty w Rzeszowie

 

Wykłady oraz warsztaty odbywają się w budynku Instytutu Teologiczno-Pastoralnego im. św. Józefa S. Pelczara w Rzeszowie, ul. Witolda 11A

 

9.00 – 9.30 – Rejestracja uczestników konferencji

9.30 – 9.45 – Inauguracja konferencji

9.45 – 10.10 – Wystąpienia gości

10.10 – 10.50 – „Przemysł 4.0 – istota i wyzwania dla edukacji” – prof. dr hab. inż. Jarosław Sęp

10.50 – 11.35 – „Cyberstudents: Education Technology and Humanity for a New World” – Dr. John Collick  (wystąpienie w języku angielskim)

11.35 – 11.50 – „Transformacja cyfrowa polskich szkół” – Alexander Angelov  (wystąpienie w języku angielskim)

11.50 – 12.25 – Przerwa kawowa

12.25 – 13.25 – Sesja warsztatowa 1

13.30 – 14.30 – Sesja warsztatowa 2

14.35 – 15.35 – Sesja warsztatowa 3

15.40 – 16.00 – Podsumowanie i zakończenie konferencji

 

INFORMACJA:

Podczas części plenarnej odbędą się dwa wykłady w języku angielskim. Tłumaczenie wykładu odbywać się będzie poprzez streaming na stronie internetowej strefainnowacji.edu.pl.

Do odsłuchu tłumaczenia potrzebny będzie telefon z dostępem do internetu oraz własne słuchawki. Słuchawki również można będzie zakupić podczas rejestracji w cenie 5 zł sztuka.

Plan sesji warsztatowych z podziałem na sale:

(ostateczny plan warsztatów pojawi się po zamknięciu rejestracji i dostosowany będzie do ilości zarejestrowanych uczestników)

Sala A (pierwsze piętro)

Godzina: 12.25 – 13.25

Temat warsztatu: STEAM-owe lekcje w edukacji wczesnoszkolnej i nie tylko

Prowadząca: Magdalena Sobczak

Na warsztatach omówimy szczegółowo lekcję prowadzoną w pierwszym dniu konferencji. Przedstawię jakie zostały użyte narzędzia dydaktyczne oraz zaprezentuję w jaki sposób łączyć elementy sprzętowe z oprogramowaniem.

 

Godzina: 13.30 – 14.30

Temat warsztatu: Odkryj jak Google pomaga się uczyć i nauczać

Prowadząca:

Na tym warsztacie poznasz rozwiązania technologiczne Google zaprojektowane specjalnie na potrzeby uczniów i nauczycieli. Dowiesz się o Google Workspace for Education — środowisku pracy dostępnym dla wszystkich i zawierającym wszystkie potrzebne narzędzia do zajęć. Dowiesz się na nich, dlaczego warto aby każdy nauczyciel przeszedł certyfikację L1 i L2 oraz dlaczego Chromebooki są najpopularniejszymi laptopami edukacyjnymi na świecie.

 

Godzina: 14.35 – 15.35

Temat warsztatu: 

 


Sala B (pierwsze piętro)

Godzina: 12.25 – 13.25

Temat warsztatu: Druk 3D w przemyśle, wzornictwie i edukacji.

Prowadzący: dr inż. Łukasz Przeszłowski

Metody przyrostowe (druk 3D) należą do nowoczesnych technologii wytwarzania, które coraz częściej są stosowane w celu m.in. obniżenia wagi komponentów bez pogorszenia wytrzymałości. Znajdują one zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu dzięki możliwości szybkiego prototypowania geometrii 3D z pominięciem wybranych procesów technologicznych.

Lekcje mają na celu pokazać możliwość wykorzystania druku 3D w przemyśle, wzornictwie oraz edukacji. Druk 3D należy do nowoczesnych metod wytwarzania i daje możliwość wykonywania geometrii 3D, które dotąd były nieosiągalne dla klasycznych metod wytwórczych.

 

Godzina: 13.30 – 14.30

Temat warsztatu: Wykorzystanie drukarki 3d w praktyce, czyli co zrobić, by nie kurzyła się w kącie (modelowanie 3D)

Prowadzący: Adrian Komorowski

Przekonaj się jak wykorzystać drukarkę 3D w praktyce, jak tworzyć modele i gdzie znaleźć inspiracje. W trakcie warsztatów dowiecie się jak tworzyć własne projekty, nagrody i medale, a także jak można wykorzystać narzędzia do modelowania na swoich lekcjach i zajęciach dodatkowych Na warsztatach dowiecie się również jakie modele są najczęściej wykorzystywane i jakich błędów przy druku można uniknąć.

 

Godzina: 14.35 – 15.35

Temat warsztatu:

 

 

Sala C (pierwsze piętro)

Godzina: 12.25 – 13.25

Temat warsztatu: Robotyka w szkole podstawowej z wykorzystaniem języka Python i zestawów Lego Mindstorms EV3

 Prowadzący: Maciej Polański

Drogi Nauczycielu!

Zapewne wiesz już jak wykorzystywać roboty w edukacji. Twoi uczniowie potrafią zbudować i zaprogramować robota. Ale czy potrafisz wykorzystać roboty Lego Mindstorms EV3 w nauce języka Python? Na warsztatach, podczas Strefy Innowacji, dowiesz się:

  • jak skonfigurować kostkę EV3 do pracy z językiem Python,
  • w jakim środowisku najlepiej pisać i przesyłać do robota programy,
  • gdzie szukać informacji o bibliotekach Pythona dla robotów Lego Mindstorms EV3,
  • w jaki sposób korzystać z bibliotek Pythona dla EV3,
  • czego potrzebują Twoi uczniowie aby wziąć udział w konkursie budowy i programowania robotów GG Robot.

 

 

Godzina: 13.30 – 14.30

Temat warsztatu: Robotyka w szkole podstawowej z wykorzystaniem języka Python i zestawów Lego Mindstorms EV3

 Prowadzący: Maciej Polański

Drogi Nauczycielu!

Zapewne wiesz już jak wykorzystywać roboty w edukacji. Twoi uczniowie potrafią zbudować i zaprogramować robota. Ale czy potrafisz wykorzystać roboty Lego Mindstorms EV3 w nauce języka Python? Na warsztatach, podczas Strefy Innowacji, dowiesz się:

  • jak skonfigurować kostkę EV3 do pracy z językiem Python,
  • w jakim środowisku najlepiej pisać i przesyłać do robota programy,
  • gdzie szukać informacji o bibliotekach Pythona dla robotów Lego Mindstorms EV3,
  • w jaki sposób korzystać z bibliotek Pythona dla EV3,
  • czego potrzebują Twoi uczniowie aby wziąć udział w konkursie budowy i programowania robotów GG Robot.

 

 

Godzina: 14.35 – 15.35

Temat warsztatu: 

opis

 

Sala D (pierwsze piętro)

Godzina: 12.25 – 13.25

Temat warsztatu: „Nowy wymiar edukacji w Twojej szkole – wirtualne laboratorium wieloprzedmiotowe.”

Prowadzący: Patryk Kryla oraz Dominik Liguziński

Podczas warsztatów porozmawiamy o tym, jak wprowadzić nowy wymiar edukacji i jakie rozwiązania stosować, aby zainteresować lekcją uczniów, którzy ostatnie dwa lata spędzili przed ekranem swoich komputerów, zatapiając się w świecie Internetu.  

Zaprezentujemy system Class VR, czyli nowatorskie podejście do nauczania interdyscyplinarnego
z wykorzystaniem wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości-system, który umożliwi zmianę każdej klasy w laboratorium przyszłości.  

Uczestnik warsztatów będzie miał okazję zobaczyć jak bez opuszczania sali przejść po dnie oceanu, wybrać się na jedną z planet układu słonecznego czy stanąć oko w oko z rekinem.  

Ponadto, uczestnicy warsztatu metodycznego dowiedzą się, jak m.in.:

  • wykorzystywać nieograniczone zasoby portalu użytkowników ClassVR
  • wspomagać system tradycyjnego nauczania i w jakim momencie lekcji to zrobić
  • powinna wyglądać współpraca między uczniami korzystającymi z urządzeń ClassVR
  • wyznaczać zadania dla uczniów korzystających z systemu.

System został zaprojektowany tak, aby w pełni zaangażować zarówno uczniów, jak i nauczycieli oraz uczynić nauczanie kreatywnym i ekscytującym. Możliwości systemu ClassVR to, m.in.:

  • wizualizacje miejsc w trybie 360°
  • trójwymiarowe obiekty i złożone struktury
  • treści edukacyjne zlokalizowane na portalu dla nauczycieli

Wszystkie wyświetlane treści są sekwencjonowanie jednocześnie i przekazywane z komputera nauczyciela na okulary VR wykorzystywane przez uczniów. Każdy uczeń jest dokładnie w tym samym punkcie lekcji.  Umożliwia to nauczycielowi pełną kontrolę nad realizowanymi zadaniami i powoduje, że uczniowie z zaangażowaniem koncentrują się na każdym zadaniu. ClassVR został zaprojektowany dla uczniów w każdym wieku. Jest to mocne wsparcie nauczania takich przedmiotów jak: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, matematyka, sztuka, muzyka, religia, a także projektowanie, technologia i sztuka przemysłowa, umiejętność czytania i pisania, nauka języków, edukacja społeczna i obywatelska czy sztuki sceniczne. Pokażemy, jak System ClassVR przenosi nauczycieli i uczniów w nowy wymiar edukacji.

 

Godzina: 13.30 – 14.30

Temat warsztatu: „Nowy wymiar edukacji w Twojej szkole – wirtualne laboratorium wieloprzedmiotowe.”

Prowadzący: Patryk Kryla oraz Dominik Liguziński

Podczas warsztatów porozmawiamy o tym, jak wprowadzić nowy wymiar edukacji i jakie rozwiązania stosować, aby zainteresować lekcją uczniów, którzy ostatnie dwa lata spędzili przed ekranem swoich komputerów, zatapiając się w świecie Internetu.  

Zaprezentujemy system Class VR, czyli nowatorskie podejście do nauczania interdyscyplinarnego
z wykorzystaniem wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości-system, który umożliwi zmianę każdej klasy w laboratorium przyszłości.  

Uczestnik warsztatów będzie miał okazję zobaczyć jak bez opuszczania sali przejść po dnie oceanu, wybrać się na jedną z planet układu słonecznego czy stanąć oko w oko z rekinem.  

Ponadto, uczestnicy warsztatu metodycznego dowiedzą się, jak m.in.:

  • wykorzystywać nieograniczone zasoby portalu użytkowników ClassVR
  • wspomagać system tradycyjnego nauczania i w jakim momencie lekcji to zrobić
  • powinna wyglądać współpraca między uczniami korzystającymi z urządzeń ClassVR
  • wyznaczać zadania dla uczniów korzystających z systemu.

System został zaprojektowany tak, aby w pełni zaangażować zarówno uczniów, jak i nauczycieli oraz uczynić nauczanie kreatywnym i ekscytującym. Możliwości systemu ClassVR to, m.in.:

  • wizualizacje miejsc w trybie 360°
  • trójwymiarowe obiekty i złożone struktury
  • treści edukacyjne zlokalizowane na portalu dla nauczycieli

Wszystkie wyświetlane treści są sekwencjonowanie jednocześnie i przekazywane z komputera nauczyciela na okulary VR wykorzystywane przez uczniów. Każdy uczeń jest dokładnie w tym samym punkcie lekcji.  Umożliwia to nauczycielowi pełną kontrolę nad realizowanymi zadaniami i powoduje, że uczniowie z zaangażowaniem koncentrują się na każdym zadaniu. ClassVR został zaprojektowany dla uczniów w każdym wieku. Jest to mocne wsparcie nauczania takich przedmiotów jak: biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, matematyka, sztuka, muzyka, religia, a także projektowanie, technologia i sztuka przemysłowa, umiejętność czytania i pisania, nauka języków, edukacja społeczna i obywatelska czy sztuki sceniczne. Pokażemy, jak System ClassVR przenosi nauczycieli i uczniów w nowy wymiar edukacji.

 

Sala E (pierwsze piętro)

Godzina: 12.25 – 13.25

Temat warsztatu: Po co na lekcji monitor interaktywny?

Prowadzący: Andrzej Pietrzyk

Zapraszam nauczycieli szkół podstawowych oraz ponadpodstawowych na warsztaty  „Po co na lekcji monitor interaktywny?”

Zaproszę Państwa na lekcję „Stacja kosmiczna Promethean”. Będzie to lekcja na, którą zazwyczaj nie ma czasu gdy pędzimy z materiałem, aby zdążyć zrealizować podstawę. Wspólnie  rozwiążemy pewien „kosmiczny” problem, a mianowicie, gdzie w naszym układzie słonecznym umieścić stację kosmiczną, aby jednocześnie zbierała dane z kilku planet. Będzie również nieco o metodzie problemowej, ocenianiu kształtującym i formułowaniu pytań kluczowych. Chciałbym abyście poczuli się jak uczniowie i sami odkryli jakie są zalety wykorzystania monitora interaktywnego jako centrum edukacyjnego w procesie lekcyjnym. Pokażę to na przykładzie programu GeoGebra jakim wdzięcznym towarzyszem innych programów jest monitor interaktywny. W trakcie zajęć wykorzystamy przydatne w prowadzeniu zajęć funkcje programu ActivInspire. To właśnie tym oprogramowaniem najbardziej zachwycają się nauczyciele uczestniczący w moich warsztatach.

 

Godzina: 13.30 – 14.30

Temat warsztatu: Programy rządowe: „Aktywna tablica” i „Laboratoria Przyszłości” praktycznie.

Prowadząca: Starszy wizytator Kuratorium Oświaty w Rzeszowie – Justyna Pałys

Celem warsztatu jest wyjaśnienie wszelkich wątpliwości związanych z programami „Aktywna Tablica” oraz „Laboratoria Przyszłości”

 

Godzina: 14.35 – 15.35

Temat warsztatu:  Problem radonu w otoczeniu człowieka

Prowadzący:  dr Sławomir Wolski

Radon to gaz szlachetny dający największy wkład w średnią dawkę promieniowania jonizującego jaką corocznie otrzymuje człowiek. Warsztaty mają na celu przekazanie wiedzy na temat własności fizycznych radonu, jego pochodzenia i wpływu na ludzi. W trakcie wykładu zostaną również przedstawione metody pomiaru, sposoby przeciwdziałania negatywnym skutkom obecności radonu i ramy prawne jego dotyczące.

Warsztaty wpisują się w zalecenia MEiN zgodnie z którymi uczelnie powinny włączyć się w budowanie otoczenia społecznego w zakresie zagrożeń zdrowotnych związanych z radonem oraz możliwych sposobów przeciwdziałania tym zagrożeniom. Wpisują się one w kampanię edukacyjną „Poznaj radon i jego wpływ na ludzi” realizowaną przez Polską Agencję Atomistyki, Głównego Inspektora Sanitarnego i Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego.

 

Sala F (pierwsze piętro)

Godzina: 12.30 – 14.20

Temat warsztatu:  Cyberprzemoc w oczach dziecka

Prowadzący:

  • Zjawisko cyberprzemocy wśród dzieci i młodzieży
  • Przeciwdziałanie cyberprzemocy
  • Prezentacja 3 programów profilaktyki uniwersalnej

 

Masz Pytania?

Skontaktuj się z nami jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o możliwości udziału w Kongresie